سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت میان وات و ولت آمپر

وات (Watt): توان واقعی

وات یک واحد اندازه‌گیری برای توان واقعی است. به عبارت دیگر، وات نشان‌دهنده? میزان انرژی است که در واحد زمان (ثانیه) تولید یا مصرف می‌شود. وات در مدارهای DC (جریان مستقیم) و AC (جریان متناوت) استفاده می‌شود. برای محاسبه توان واقعی، ما تنها جریان (آمپر) و ولتاژ (ولت) را در نظر می‌گیریم و آنها را در هم ضرب می کنیم.

 

وات (W) = جریان (آمپر) * ولتاژ (ولت)

 

تفاوت میان وات و ولت آمپر

ولت آمپر (Volt-Ampere): توان مؤثر

ولت آمپر نیز به عنوان “توان مؤثر” یا “توان ظاهری” شناخته می‌شود. این مفهوم در مدارهای AC (جریان متناوب) مهم است. در مدارهای AC، جریان و ولتاژ ممکن است به صورت موجی تغییر کنند، و به همین دلیل توان مؤثر برای بیان میزان توان مصرفی یا تولیدی در این مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت اصلی میان وات و ولت آمپر در این است که ولت آمپر شامل فاکتور توانی (Power Factor) نیز می‌شود که تأثیر تبدیل‌ها و از دست رفت‌های انرژی در مدار را نشان می‌دهد.

 

ولت آمپر (VA) = جریان (آمپر) * ولتاژ (ولت) * فاکتور توانی

 

 

ولت آمپر با وات چه تفاوتی دارد؟

تفاوت ولت و وات

ولت آمپر (VA) و وات (W) واحدهای اندازه گیری توان الکتریکی هستند.وات به معنی اندازه گیری توان واقعی است که مقدار انرژی مصرف شده یا تولید شده توسط یک دستگاه الکتریکی در یک دوره زمانی معین را نشان می دهد. وات معادل ژول بر ثانیه است.

ولت آمپر، از طرف دیگر، اندازه گیری توان ظاهری است که حاصل ضرب ولتاژ و جریان در یک مدار الکتریکی است. VA واحدی از توان است که نشان دهنده توان ظاهری تحویل شده به یک بار الکتریکی است، اما لزوماً توان واقعی مصرف شده توسط بار را منعکس نمی کند.

VA اندازه گیری ظرفیت منبع تغذیه است، در حالی که W اندازه گیری توان واقعی مورد استفاده است. دستگاهی با درجه VA بالا ممکن است ظرفیت توان بالاتری نسبت به دستگاهی با رتبه VA پایین‌تر داشته باشد، اما لزوماً به این معنی نیست که از توان بیشتری استفاده می‌کند.

به زبان دیگر، ولتاژ (Voltage) به عنوان فشار الکتریکی در یک سیستم الکتریکی تعریف می شود و نشان دهنده توان الکتریکی موجود در سیستم است. در حالی که وات (Watt) مشخص کننده میزان کارکرد الکتریکی سیستم می باشد و تعبیه شده بر اساس جمع عدد ولتاژ و جریان الکتریکی است.

ولتاژ نشان دهنده توان تولید الکتریکی سیستم است و وات نشان دهنده مصرف الکتریکی سیستم است و همچنین VA پتانسیل توان را اندازه گیری می کند، در حالی که W توان واقعی استفاده شده را اندازه می گیرد.

 

خلاصه

وات و ولت آمپر هر دو یکای اندازه‌گیری توان هستند امّا تشابه آن‌ها به همینجا ختم می‌شود. وات، یا گرما تولید می‌کند و یا کار انجام می‌دهد در حالی که ولت آمپر به سادگی اطلاعاتی نظیر اندازه‌ی سیم‌ها، فیوزها و یا مدارشکن‌ها را به شما می‌دهد. وات به صورت خطی جمع می‌شود امّا ولت آمپر، خیر. برای اندازه گیری W ، شما نیازمند یک وات متر مخصوص هستید. برای محاسبه‌ی ولت آمپر، می‌توان از یک مولتی‌متر استاندارد برای اندازه‌گیری VRMS و IRMS بهره برد و حاصل را به دست آورد.