سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تابلو برق استیل چیست؟

تابلو برق استیل چیست؟

تابلو برق، همانگونه که از نامش پیدا است، محفظه‌ای است که معمولا دارای کلید اصلی برق یا قطع کننده، کلید گردان و چندین کلید دیگر است که هر کدام وظیفه تأمین برق مناطق مختلف خانه یا تأسیسات شما را بر عهده دارد. این پنل همچنین دارای سیم‌کشی‌هایی است که به پریزهای مختلف و چراغ‌های خانه شما متصل می‌شود و هنگامی که یک مشکل الکتریکی در مدار ایجاد شد، به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از ایجاد آسیب شدید‌تر، مشکل را برطرف کنید.

کاربرد تابلو برق استیل

تابلو برق استیل، به عنوان یک تجهیز برقی اساسی، در صنایع مختلف و محیط های مختلف به کار می رود. این تابلو برق با ویژگی ها و خصوصیات خاص خود، کاربردهای گسترده ای دارد که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین کاربردهای آن خواهیم پرداخت؛

 

  • صنایع صنعتی: تابلو برق های استیل در صنایع صنعتی مختلف از جمله صنایع برق، خودروسازی، ماشین سازی، پتروشیمی، فولاد و غیره استفاده می گردند. این تابلو برق برای کنترل و مانیتورینگ سیستم های برقی، توزیع برق و کنترل ماشین آلات صنعتی استفاده می شود.
  • ساختمان های تجاری و مسکونی: این محصول فوق العاده در ساختمان های تجاری و مسکونی نیز کاربردهای متعددی دارد. این تابلو برق برای توزیع برق در ساختمان، کنترل سیستم های روشنایی، گرمایش و تهویه مطبوع، آسانسور و سیستم های امنیتی استفاده می گردد.
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی: در صنایعی که نیاز به کنترل دقیق برق و سیستم های الکتریکی دارند، تابلو برق استیل به عنوان یک تجهیز مهم به کار می رود. این تابلو برق برای کنترل و مانیتورینگ تجهیزات الکتریکی و ایمنی در این صنایع کاربرد دارد.
  • صنایع خودروسازی و ماشین سازی: در خطوط تولید خودرو و ماشین آلات، تابلو برق از نوع استیل برای کنترل و مانیتورینگ فرآیندهای تولید و سیستم های الکتریکی استفاده می شود. این تابلو برق به کنترل کیفیت و ایمنی در خطوط تولید کمک می نماید.
  • صنایع معدنی و ساخت و ساز: در صنایع معدنی و ساخت و ساز، تابلو برق استیل برای کنترل و مانیتورینگ تجهیزات الکتریکی، پمپ ها، وسایل نقلیه و سیستم های نورپردازی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

تجهیزات نصب‌شده در تابلو برق

تابلو برق استیل چیست؟

تابلو برق‌ها مجهز به تجهیزات الکترونیکی بسیاری هستند. هرکدام از تجهیزات و قطعات نصب‌شده در تابلو برق برای مصارف خاص و با رویکردی متفاوت قرار می‌گیرند. ما در اینجا برای شما تجهیزات مورداستفاده در تابلو برق را به‌صورت مختصر بیان خواهیم کرد.

 

بدنه: اولین و مهم‌ترین جزء در یک تابلو برق که شمارا مشاهده می‌کنید بدنه آن خواهد بود. بدنه به بخشی اطلاق می‌شود که تمام کلیدها، تجهیزات و بخش‌های دیگر تابلو بر روی آن قرار دارند. بدنه تابلو برق می‌تواند از استیل، فولاد، آلومینیوم و مواد دیگر ساخت شود.

 

کنتاکتور: در ساخت تابلو برق باید یک قطعه جهت قطع و وصل مدار تعبیه شود. کنتاکتور به‌خوبی باهدف کنترل بارهای الکتریکی موجب قطع و وصل مدار از راه دور خواهد شد.

 

بی متال: هنگامی‌که با بروز مشکلاتی جریان بسیار زیادی از شبکه خارج شود بی متال به‌صورت خودکار جریان عبوری را قطع خواهد کرد. درواقع رله بی متال به‌عنوان محافظ به‌خوبی در برابر بار اضافه ایستادگی می‌کند

 

رله: ابتدا باید بدانید که رله در انواع مختلفی مانند رله زمانی، رله کنترل فاز و رله کنترل بار در تابلو برق استفاده می‌شود. به‌منظور ارسال دستور قطع یا وصل در صورت بروز خطاهای گوناگون از رله استفاده می‌شود.

 

کلیدهای قطع جریان: به‌منظور قطع و وصل جریان از کلیدهایی در تابلو برق استفاده می‌شود. کلیدها دارای انواع مختلفی مانند غلتکی، سلکتوری و میکروسوئیچ هستند. به‌طورکلی هدف از استفاده کردن کلید قطع جریان خواهد بود.

 

وسایل اندازه‌گیری: ازجمله تجهیزات دیگر که بر روی تابلو برق نصب می‌شوند می‌توان به وسایل اندازه‌گیری مانند ولت‌سنج و آمپرمتر اشاره کرد.

 

ترانس: جریان یا ولتاژ ورودی به‌گونه‌ای است که باید بر میزان آن نظارت مناسب صورت پذیرد. ترانس به‌عنوان یک وسیله به‌خوبی وظیفه نظارت از جریان یا ولتاژ را انجام می‌دهد.

 

 

انواع تابلو برق فولاد ضد زنگ (استیل)

تابلو برق استیل چیست؟

  • تابلو برق استنلس استیل 304

فولاد ضد زنگ 304، به عنوان یک نوع آلیاژ با عملکرد بالا و مناسب برای اکثر کاربردها شناخته می‌شود. چنین تابلو‌برقی برای فضاهایی که دارای رطوبت نسبتا بالایی هستند، بسیار مناسب می‌باشند. چراکه در برابر مواد شوینده مقاومت بالایی داشته و فرآیند ضدعفونی در این فلز راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.

  • تابلو برق استنلس استیل 316

مقاومت ورق استیل 316 در برابر خوردگی، نسبت به ورق 304 بسیار بالا‌تر است و به ورق ضد‌ اسید معروف است که علاوه بر محیط‌های رطوبتی، در محیط‌های اسیدی و بازی نیز بسیار کاربرد دارد.