سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عمق دشارژ باتری یا DOD

 

 

عمق دشارژ باتری چیست

عمق دشارژ باتری یا DOD مخفف کلمه Depth Of Discharge است و درصد تخلیه شده باتری را نسبت به ظرفیت کلی آن نشان می دهد در واقع عمق دشارژ باتری ظرفیت تخلیه شده از باتری کامل شارژ شده، تقسیم بر ظرفیت اسمی باتری است. عمق دشارژ به صورت درصد بیان می شود. برای مثال ، اگر یک باتری 100 آمپر ساعتی به مدت 20 دقیقه در جریان 50 آمپر تخلیه شود، عمق دشارژ آن برابر 50 * 20 /60 /100 = 16.7? خواهد بود. 

گاهی اوقات عمق دشارژ را با استفاده از آمپر ساعت نیز بیان می کنند، مثلا در باتری 50 آمپری عمق دشارژ 0 آمپر است یعنی باتری کاملا پر شده و عمق دشارژ 50 آمپر یعنی باتری بطور کامل خالی شده است.

در تعریف کلی در مورد عمق دشارژ باتری باید بگوییم که درصد شارژ و دشارژ باتری است. در واقع، این مشکل می تواند تعداد چرخه های شارژ باتری را کاهش دهد یا عمر باتری را افزایش دهد. به یاد داشته باشید، عمق تخلیه باتری همیشه می تواند به عنوان انرژی تحویل شده توسط باتری تعریف شود.

چرا عمق دشارژ اهمیت دارد؟

عمق دشارژ باتری یا DOD

عمق دشارژ (DoD) نقش مهمی در فناوری باتری ایفا می کند و بر عمر باتری، عملکرد و کارایی کلی باتری تأثیر می گذارد. هنگامی که یک باتری در معرض DoD بالایی قرار می گیرد (به این معنی که باتری به طور مکرر به بخش قابل توجهی از ظرفیت خود تخلیه می شود)، طول عمر کلی آن کاهش می یابد. این به این دلیل است که چرخه‌های تخلیه عمیق فشار بیشتری به باتری وارد می‌کنند و سایش را تسریع می‌کنند. به عنوان مثال، بیایید باتری را در نظر بگیریم که به طور معمول تا 80? از ظرفیت کل خود تخلیه می شود. از نظر آماری، چنین باتری هایی نسبت به باتری هایی که به طور مداوم تا 50 درصد ظرفیت تخلیه می شوند، عمر کوتاه تری دارند.

حالت شارژ (SOC)

در واقع حالت شارژ که به آن soc گفته می شود نقطه موازی عمق دشارژ می باشد. این به این معنی است که وقتی یک باتری به طور کامل شارژ می شود، می توان گفت که وضعیت شارژ باتری 100? است. بدانید که این اصطلاح به روش کامل شارژ باتری های اسیدی اشاره دارد. زیرا باتری های سرب اسید همیشه باید قبل از ذخیره سازی کاملاً شارژ شوند. باتری های نیکل و باتری های لیتیومی نیز از SOC برای توصیف ذخایر انرژی استفاده می کنند.

 

چرخه دشارژ در باتری

چرخه دشارژ یک باتری اصطلاحی است برای توصیف فرایندی که در آن تمام انرژی موجود در باتری استفاده می شود بکار می رود همچنین می تواند برای تعیین عمر باتری مورد استفاده قرار گیرد. دو نوع دشارژ باتری عبارتند از دشارژ عمیق و دشارژ نیمه عمیق. 

دشارژ عمیق مربوط به فرایند تخلیه کامل باتری قبل از شارژ مجدد آن است و تخلیه مقداری از باتری و سپس شارژ دوباره آن تا 100 درصد و یا چند درصد بالاتر، دشارژ نیمه عمیق گفته می شود.

 

عمق دشارژ ups چیست؟

عمق دشارژ یک باتری یو پی اس درصدی از تخلیه انرژی ذخیره شده در باتری است که این میزان به صورت درصدی از ظرفیت نامی باتری آمپر- ساعت بیان می شود. برای مثال اگر از یک باتری با ظرفیت نامی ده آمپر ساعت جریانی معادل پنج آمپر را بمدت یک ساعت دریافت کنیم اگر دشارژ باتری متوقف گردد 50% شارژ باتری تخلیه شده است و 50% از ظرفیت نامی باتری باقی مانده است. در این شرایط بیان میشود که عمق دشارژ 50% بوده است. افزایش تعداد دفعات شارژ باتری یو پی اس، میزان شارژ باتری و کیفیت آن را کاهش می دهد. عمر باتری و تعداد چرخه های شارژ باتری ups در کاتالوگ محصول ذکر شده است که نمی توانند عدد ثابتی داشته باشند و به شدت به درصد عمق دشارژ باتری بستگی دارند. بنابراین با کاهش عمق دشارژ باتری عمر باتری و تعداد سیکل های مجاز شارژ باتری افزایش می یابد

 

 

نکات ایمنی برای تخلیه باتری یو پی اس

عمق دشارژ باتری یا DOD

برای تخلیه کردن باتری یو پی اس به طور صحیح باید نکات ایمنی زیادی را مد نظر داشته باشید. از مهم ترین نکات ایمنی برای تخلیه باتری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • گرما عملکرد باتری را افزایش می دهد، اما طول عمر آن را کاهش می دهد.
  • دمای سرد عملکرد باتری را کاهش می دهد، اما طول عمر آن ها بیشتر می شود زمانی که در محیط سردتر و خنک تری قرار دارند.
  • اجتناب از تخلیه بیش از حد